Ingen reaksjoner på NTNU-professor som omtalte massakre på jøder som «vakker»

NTNU-professor Bassem Hussein omtale 7. mars-massakren på 1200 jøder som det «vakreste som har skjedd i vårt århundre». Uttalelsen kom under en debatt i regi av «Sosialistisk Forum Trondheim». Uttalelsen ligger ute på YouTube og har vakt oppsikt internasjonalt. Rektor Tor Grande ved NTNU sier at Hussein deltok på møte som privatperson, og at uttalelsen ikke vil få konsekvenser for professoren.

MASSAKRE: 250 unge jøder ble massakrert under en musikkfestival 7. mars.
En professor på NTNU mener det var en «vakker» hendelse. Foto: Wikipedia
commons

7.mar-massakrene var det verste angrepet på jøder siden seks millioner jøder ble drept av nazistene.

Den 7. oktober 2023 gjennomførte den islamistiske gruppen Hamas omfattende angrep mot israelske lokalsamfunn nær Gaza. Mennesker – de fleste sivile – ble massakrert på de mest grotesk måter. Seksuell vold, partering, brenning av levende mennesker – også barn. 350 av de drepte var ungdommer på en konsert. Omlag 250 mennesker ble tatt som gisler. Spesielt vakkert var det aldri. Og massakrene utløste en krig som skulle kreve titusener av døde.

Tekst: MORTEN AASBØ

















Comments are closed.